Razvojem dječje psihe i motorike, raste i djetetov interes za okolinu, ljude i predmete koji ga okružuju. Učenje djeteta je neposredno i u interakciji s okolinom, a jedna od najvažnijih potreba djece predškolske dobi jest potreba za kretanjem, stjecanjem novih iskustava i spontanim izražavanjem doživljenog uz veliku sklonost crtanju, modeliranju, građenju. Likovni izraz djeteta u velikoj je mjeri odraz njegovog spoznajnog i emocionalnog svijeta, a likovne aktivnosti potiču usmjeravanje pozornosti, sazrijevanje vidnog pamćenja i vidne retencije, poboljšanje vidno-motorne koordinacije što su nužni preduvjeti za čitanje i pisanje a kasnije i stjecanje akademskih vještina. Otvoreni prostor i igre u prirodi mogu nam poslužiti kao poligon za stjecanje novih iskustava, i to ne samo u kretanju i doživljaju tijela u prostoru te interakciji sa drugim igračima. Neposredno je okruženje nalazište prirodnog likovnog materijala kojeg možemo upotrijebiti kako bismo dio našeg izleta u prirodu zajedno s djetetom obradili, oblikovali i pretočili u nešto trajno što će biti kreativan detalj u našem domu, a ujedno i dragocjen podsjetnik na zajednički provedene trenutke. Tako proživljeno i kreativno oblikovano iskustvo od neprocjenjive je vrijednosti za razvoj djeteta, ali i učvršćivanje emocionalnih spona u obitelji. Tu su grančice, obluci, kora od stabala, školjke, puževe kućice, lišće... toliko toga što uz pomoć boje i ljepila možemo na različite načine likovno oblikovati vježbajući usput djetetovo vidno pamćenje, vidnu retenciju i finu motoriku. I ne samo to: prirodne materijale možemo iskoristiti za brojne igre kojima ćemo poticati ranu pismenost kroz druženje, igru i pokret.
Bojanje oblutaka
Sakupljanje riječnih ili morskih oblutaka zajedno s djetetom povećat će vašu emocionalnu bliskost, osim što ćete imati priliku da uz malo boje i mašte kamenčić s vaše drage obale pretvorite u kuću, auto ili brod koji će držati vaše papiriće-podsjetnike ili ribice koje će, u zdjeli od plavog stakla uz rafiju u boji ili kakav drugi detalj, služiti kao dekoracija na stolu. Mogućnosti je obilje - dajte mašti na volju i zaigrajte se!
Djeca jako vole umakati prste i dlanove u boju, a ova je aktivnost vrlo važan izvor senzoričkog iskustva. Stoga, ne plašite se prljanja odjeće - nađite staru, koja je već izblijedjela ili ima mrlje i koristite je samo za slikanje. Nabavite u specijaliziranoj trgovini kantice s temperama, velike papire različitih boja, debljina i tekstura i upustite se u obiteljsku avanturu slikanja prstima - npr. cvjetne livade na kojoj ste upravo imali piknik. Možete upotrijebiti štapove, raditi otiske korom od drveta umočenom u boju, iskoristiti lišće kao uzorak- sve na veliku radost vašeg djeteta.
Pisanje štapom ili prstima u pijesku, igra križić-kružić, gradnja dvorca ili grada od mokrog pijeska vrijedan su izvor taktilnog doživljaja koji doprinosi cjelovitosti senzomotoričkog iskustva djeteta važnog za njegov socijalni, spoznajni i motorički razvoj, kao i za razvoj likovnosti, kreativnosti i rane pismenosti. Nemojmo misliti da samo dijete uči kroz igru na otvorenom - i odraslima je ona izvor dragocjenog iskustva u stvaranju nove kvalitete odnosa i komunikacije u obitelji.
PRIPREMILA:
JACQUELINE BAT
prof. rehabilitator / kreativni slikar
stručna suradnica